통일인문학도서관

통일인문학 논문자료실

전영선-MZ세대 디지털 정체성 고찰

조회수 24 link 복사

서지사항

- 논문명 : MZ세대 디지털 정체성 고찰

“MZ Generation Digital Identity”

- 저자 : 전영선

- 수록지명 : 통일과담론3집 제2

- 발행처 : 국립통일교육원

- 발행일 : 2024.11.

- 페이지 : 4473쪽.

 

◆ 목차

1. 서론

2. MZ세대와 디지털

3. MZ세대의 디지털 자아, 아바타와 인공인간(Artificial Human)’

4. MZ세대의 네트워크 SNS

5. 결론으로서 과제

 

◆ 국문초록

이 글은 이른바 MZ세대로 불리는 1982년 이후 세대의 디지털 환경과 특성을 분석하는 데 목적이 있다. MZ세대는 본격적으로 정보통신이 일상화된 시기에 성장한 세대로서 오프라인보다는 온라인 환경에 친숙한 세대이다. 디지털 환경에 익숙한 세대이기에 무엇보다 MZ세대를 이야기할 때 미디어의 영향력을 빼고는 이야기할 수 없다. MZ세대는 디지털 네이티브(digital native)’로서의 비교 세대적 특성을 공유한다. 이들은 개인주의적 문화가 일반화된 시대에서 성장한 세대로, 아날로그에 비교적 익숙하고 친숙한 밀레니얼과 달리 아날로그에 대한 경험이 없는 전형적인 디지털 네이티브 세대이다. MZ세대들은 디지털을 이용하는 것을 넘어 온라인을 즐기는 것이다.

MZ세대의 디지털 정체성은 온라인의 특성과 관련되어 있다. MZ세대의 정체성을 규정하는 특성으로 즉시성과 다중성이 있다. 이런 특성은 정보와 커뮤니케이션이 이루어지는 온라인 공간을 통해 확인된다. MZ세대에게 중요한 콘텐츠의 소비품은 스마트 폰으로 짧고 강력한 즐거움을 얻고자 하는 흐름이 거세지면서 숏폼(Short-Form) 콘텐츠가 급부상하였다. 숏폼 콘텐츠는 광고, OTT, 소셜 플랫폼 등 다양한 분야에서 서비스되며 콘텐츠 시장의 주류로 올라섰다. 그중에서도 가장 뜨겁게 부상하고 있는 숏폼 플랫폼은 단연 3분 내외의 아주 짧은 콘텐츠가 공유되는 틱톡이다. 숏츠, 짧은 콘텐츠, 빨라진 변화는 시대적인 흐름이다. 한 자리에 머물기보다는 빠르게 유동하는 스트리밍은 MZ세대의 삶의 방식이 되었다.

디지털 환경의 변화는 어느 한 분야에 국한되지 않는다. 산업을 넘어, 교육에도 상당한 변화를 예고한다. 디지털 환경의 위험에 대한 윤리적인 논의 역시 활발해지고 있다. 인간 중심의 디지털 세계 구현을 위한 가치를 어떻게 구축할 것인가는 기성세대와 MZ세대가 앞으로 고민해야 할 그야말로 인간적인 문제가 되었다. 빠르게 디지털화되는 상황을 인지하는 디지털 리터러시와 디지털 시대의 윤리로서 디지털 시티즌 시민성에 대한 논의가 필요하다.


◆ 주제어

MZ세대디지털, 4차산업혁명디지털윤리인공지능디지털네이티브.

 

◆ Abstract

The purpose of this article is to analyze the digital environment and characteristics of the so-called MZ generation after 1982. The MZ generation is a generation that grew up in a time when information and communication became commonplace, and is familiar with the online environment rather than offline. Since they are familiar with the digital environment, above all, when talking about the MZ generation, they cannot talk about it except for the influence of the media. Generations M and Z share the characteristics of a comparative generation as a 'digital native'. These are the generations that grew up in an era where individualistic culture was generalized, and unlike millennials who are relatively familiar with and familiar with analog, they are typical digital native generations with no experience in analog. The MZ generation enjoys online beyond using digital.

The digital identity of the MZ generation is related to the characteristics of online. The characteristics that define the identity of the MZ generation are immediacy and multiplicity. These characteristics can be confirmed through the online space where information and communication take place. Short-form content has emerged as the trend of obtaining short and powerful enjoyment with smartphones, which is important to the MZ generation. Short-form content has risen to the mainstream of the content market by being serviced in various fields such as advertising, OTT, and social platforms. Among them, the hottest short-form platform is by far 'TikTok' where very short content within three minutes is shared. Shorts, short content, and rapid change are the trend of the times. Streaming that flows faster than staying in one place has become a way of life for the MZ generation.

Changes in the digital environment are not limited to any one field. Beyond industry, it heralds significant changes in education. Ethical discussions on the risks of the digital environment are also becoming active. How to build values for realizing a human-centered digital world has become a truly human issue that the older and MZ generations will have to think about in the future. It is necessary to discuss digital literacy, which recognizes rapidly digitizing situations, and digital citizenship as an ethics of the digital age.

 

◆ Keywords

Generation MZ, Digital, 4th Industrial Revolution, Digital Ethics, Artificial Intelligence, Digital Native.